0
Redirecționează 3.5%

Literație emoțională

Este un proiect cultural ce propune organizarea unor proiecții de filme și ateliere de educație socio-emoțională dedicate adolescenților care doresc să afle de ce este important să ne înțelegem și să ne recunoaștem propriile emoții, care este peisajul lor emoțional lăuntric, și ce tehnici sunt folositoare în gradarea emoțiilor în situații specifice.

Proiectul Literație emoțională prin film documentar are loc în perioada aprilie – iunie 2024 și este implementat în licee din 8 orașe din țară: Brașov, București, Călărași, Constanța, Mânăstirea, Plopeni, Târgoviște și Turnu-Măgurele.

În primă fază a proiectului vor avea loc proiecțiile de film la clasă urmate de discuții și activități de dezvoltare a inteligenței emoționale ancorate în poveștile vizionate împreună cu adolescenții. Prin  intermediul acestor activități dorim să-i ajutăm pe elevi să:
  • conștientizeze relația dintre emoții, gânduri, comportament și senzațiile din corp;
  • își dezvolte abilități de identificarea a emoțiilor, atât personale, cât și ale celorlalți;
  • își exerseze empatia;
  • exploreze cauzele care stau la baza unei emoții;
  • se familiarizeze cu nuanțele limbajului emoțional.

În partea a doua a proiectului vor avea loc atelierele de dezvoltare socio-emoțională în care partea teoretică se va împleti cu partea practică astfel încât liceenii să descopere despre:

  • ce presupune alfabetizarea emoțională;
  • ce implică, pe scurt, neurobiologia creierului;
  • diferența și relația dintre creierul reptilian și cortexul prefrontal.

 

Partea practică a atelierelor se va concentra pe explorarea unor strategii și resurse de gestionare a emoțiilor și pe travaliul înțelegerii diferitelor tipuri de mesaje care pot circula într-o relație.

Filmele din program:

Spirala / SPiRAL

Regia: Salla Sorri & Eva-Maria Koskinen

2022 | 17 min

Anna o revede după ani de zile pe Jasmine, o fostă colegă de școală care a hărțuit-o, când Jasmine își aduce fiica la cursul de dans al Annei. Întâlnirea transformă o clasă de dans veselă într-o bătălie pentru statut în care emoțiile îi încețoșează Annei judecata.

Boala secolului / The Great Malaise

Regia: Catherine Lepage

2019 | 5 min

Prin vocea din off a acestui scurtmetraj animat, o tânără încearcă să se descrie pe sine, prezentându-și viața în lumina ideală pe care o așteaptă societatea. Cu toate acestea, imaginile filmului spun o poveste diferită, ilustrând în mod emoționant anxietatea intensă care însoțește atingerea perfecțiunii și căutarea fericirii. „Boala secolului” este un film care este deopotrivă amuzant și emoționant și, mai presus de toate, profund uman.

Imperfect / Flawed

Regia: Andrea Dorfman

2010 | 13 min

„Imperfect”/ „Flawed” este un film de animație de scurt metraj, bazat pe o poveste adevărată, despre acceptarea de sine.

Oaia neagră / Black Sheep

Regia: Ed Perkins

2018 | 26 min

Singura soluție pentru a supraviețui este să încerce să se integreze, chiar și cu prețul pierderii propriei identități.

La masă nu se plânge / No Crying at the Dinner Table

Regia: Carol Nguyen

2019 | 15 min

„La masă nu se plânge” este un film care aduce în discuție lipsa comunicării emoționale, despre cum arată o iubire fără exprimare ei, chiar și în tandrețuri fizice – doar știm că iubim/suntem iubiți, dar nu și arătăm/simțim acest lucru –, despre cum înăbușirea emoțiilor puternice (vinovăția sau durerea pierderii cuiva drag) poate crea ziduri. Împărtășirea cu ceilalți a ceea ce simțim, a ceea ce ne face să fim vulnerabili, poate fi adesea cheia spre eliminarea acestor ziduri, spre comunicare.

Mâncărimea / The Itching

Regia: Dianne Bellino | Animația: Adam Davies

2016 | 16min

Oricine s-a luptat vreodată cu sentimentul de nepotrivire, ori s-a chinuit simțindu-se inadecvat în această lume, va găsi această animație de-a dreptul fascinantă în acuratețea ei și se va putea identifica foarte ușor cu personajul. Această animație ridică o serie de probleme pe care foarte mulți adolescenți le resimt – anxietatea că lumea aceasta nu este făcută pentru ei, frica de neintegrare, senzația de nepotrivire cu ceilalți și a faptului că sunt neînțeleși.

Toată lumea! / Sing

Regia: Kristóf Deák

2016 | 25 min

O fetiță se mută într-o școală nouă, cunoscută pentru renumitul ei cor muzical pentru elevi. Foarte repede aceasta descoperă că integrarea ei în grup depinde de cât de dispusă e să treacă cu vederea nedreptățile la care e deopotrivă victimă și martor.

Rocknrollers

Regia: Daan Bol

2016 | 24 min

Se întâmplă foarte des ca adolescenții care ajung la medicul de familie să prezinte o tulburare emoțională, și mulți dintre aceștia să fie diagnosticați cu depresie. Dar și mai mulți, sunt acei adolescenți care ajung să fie diagnosticați corect cu depresie abia la vârsta adultă. Cu siguranță că printre elevii din România există adolescenți care suferă de depresie (o formă mai ușoară sau severă) sau au prieteni care trec sau au trecut printr-un episod depresiv. „Rocknrollers” este un documentar discret, dar care punctează foarte bine atât ce simte cel prins în starea depresivă, cât și grijile pe care și le fac prietenii lui. Este un film de la care se pot porni discuții din cele mai variate — de la puterea prieteniei până la faptul că băieții nu sunt o excepție de la spectrul emoțional, de la frica pe care o putem simți cu toții când cineva drag suferă până la muzica (arta) ca formă de terapie. Bonus la acest film este tocmai faptul că este vorba de trei băieți și aceștia vorbesc deschis despre sentimentele și fricile lor.

Imagini din școli

Proiecție de film la Liceul Teoretic Internațional de Informatică Constanța
Proiecție de film la Liceul Teoretic Internațional de Informatică Constanța
Proiecție de film la Școala Gimnazială „Matei Basarab”, Mânăstirea
Proiecție de film la Școala Gimnazială „Matei Basarab”, Mânăstirea
Proiecție de film la Școala Gimnazială „Matei Basarab”, Mânăstirea
Proiecție de film la Școala Gimnazială „Matei Basarab”, Mânăstirea
Proiecție de film la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă”, Brașov
Proiecție de film la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă”, Brașov
Proiecție de film la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă”, Brașov
Proiecție de film la Colegiul Național „Dr. Ioan Meșotă”, Brașov
Proiecție de film la Colegiul Național „Unirea”, Turnu-Măgurele
Proiecție de film la Colegiul Național „Unirea”, Turnu-Măgurele
Proiecție de film la Colegiul Național „Unirea”, Turnu-Măgurele
Proiecție de film la Colegiul Național „Unirea”, Turnu-Măgurele
Proiecție de film la Liceul „Carol I”, Plopeni
Proiecție de film la Liceul „Carol I”, Plopeni
Proiecție de film la Liceul „Carol I”, Plopeni
Proiecție de film la Liceul „Voievodul Mircea”, Târgoviște
Proiecție de film la Liceul „Voievodul Mircea”, Târgoviște
Proiecție de film la Liceul „Voievodul Mircea”, Târgoviște

Echipa proiectului

Ramona Ferencz-Flatz

Coordonatoare proiect

A cochetat cu actoria, a studiat filozofie și greaca veche și stăpânește tainele excelului. Colaborează de zece ani, în cadrul unor ONG-uri, la implementarea proiectelor culturale și de cercetare. În cadrul Asociației Bloc Zero se ocupă de coordonarea de proiecte, atât în plan creativ cât și administrativ.

Luiza Apostu

Facilitator ateliere dezvoltare socio-emoțională

Este formată ca facilitator în dezvoltare socio-emoțională la Universitatea Rutgers din SUA și are o experiență de 10 ani în lucrul cu (pre-)/adolescenții. Crede într-o nouă paradigmă de învățare și este determinată să facă o schimbare, pe care o pune în aplicare la Rubik School (București) - o comunitate agilă și alternativă de învățare pentru copii cu vârste între 6-14 ani pe care a fondat-o în 2019.

Ruxandra Oprică

Activități SEL conexe filmelor din proiect

A lucrat timp de 16 ani în sectorul ONG, în programe de educație nonformală pentru copii și tineri, în rol de manager, mentor școlar și formator. Cu pasiunea cultivată pentru educație de-a lungul anilor și cu accent pe importanța relației de siguranță în procesul de învățare, în prezent organizează în diverse contexte, ateliere de educație socio-emoțională și programul de intervenție „Cercul Siguranței” pentru adulții cu rol în creșterea și educarea copiilor.

Mihaela Gheață

PR și Comunicare

A studiat jurnalism, a lucrat într-un trust de media online și agenții de publicitate în roluri de editor și social media executive, iar partea de PR a învățat-o în anii de freelancing, timp în care a colaborat cu ONG-uri din domeniile cultură și educație. În prezent lucrează la FDSC pe poziția de Coordonator Comunicare și din perspectiva acestui rol colaborează cu noi pe acest proiect.

Co-finanțator

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

120

de evenimente
organizate în 2020

75

de profesori
ambasadori

6600

de liceeni
participanți

Proiecte asemenătoare

Cele mai noi vești

Hai să vorbim!

Întrebări despre achiziționarea benzilor desenate

Scrie-ne la adresa comenzi@bloczero.ro

Copiază adresa
Hai să vorbim!

Sunt profesor interesat de...

Scrie-ne la adresa oana@bloczero.ro

Copiază adresa
Hai să vorbim!

Sunt elev interesat de film...

Scrie-ne la adresa ramona@bloczero.ro

Copiază adresa
Hai să vorbim!

Întrebări despre program?

Scrie-ne la adresa office@bloczero.ro

Copiază adresa
Hai să vorbim!

Vrei să devii partener?

Scrie-ne la adresa comunicare@bloczero.ro

Copiază adresa